آیا واقعا به استاندارد 802.11ax نیازی هست؟

آیا واقعا به استاندارد 802.11ax  نیازی هست؟

شاید اگر سرعت بالای استاندارد 802.11 ad و قابلیت ارسال داده در چندین باند فرکانسی استاندارد 802.11 ac نبود هیچ وقت شرکت کوالکوم (QUALCOMM) به فکر کار کردن روی استاندارد 802.11ax نمی افتاد.

حالا که این شرکت اعلام کرده که در چند سال آینده این استاندارد وارد بازار رقابت میشود، شاید لازم باشد، ما هم پیشاپیش آماده باشیم.

با 802.11ac  سرعت، قابلیت ها، باند فرکانسی و تعداد ایستریم های ارسال و دریافت رشد چشمگیری کرد. 802.11ac  دارای مزیت پهنای باند طیفی بالاست، که یعنی سرعت ارسال داده ها در یک یا چندین باند فرکانسی را امکان پذیر کرد. 802.11ac همچنین با داشتن مدلاسیون بهتر توانسته تعداد بیشتری سیگنال در یک باند فرکانسی خاص منتقل کند. این یعنی ارتباط بی سیم با کیفیتی بهتر. البته استفاده از باند جدید 5GHz  هم که قبلا فقط در وسائل جدید به کار رفته بود با کاهش تداخل سیگنال، خود نقطه قوت قابل ملاحظه ای بوده است. اما شاید بتوان گفت یکی از پررنگ ترین مزیت های 802.11ac  توانایی شکل دادن به موج ارسالی است. دستگاه هایی با استاندارد 802.11ac  می توانند موقعیت حدودی دریافت کننده های خود را تشخیص دهند و به جای ارسال سیگال ها به صورت یکسان به همه جهات (Omni directional) آنها را به جهت خاصی با قدرتی متمرکز با شیوه Beamforming ارسال کنند.

استاندارد در حال تکامل 802.11ax  مثل 802.11ac یک همه فن حریف است. اول اینکه مثل 802.11ac با تمام نسخه های پیش از خود سازگار است و باز مثل 802.11ac از فناوری MU-MIMO استفاده میکند که یعنی داشتن ارتباط پایدار با دستگاه های مختلف به صورت همزمان. 802.11ax این بار به جای افزایش سرعت، بر روی اتصال تمامی دستگاه های بی سیم با عملکردی بالا متمرکز است. چرا که وای فای سریع تر چه فایده ای دارد اگر تمام دستگاه ها نتوانند با کیفیت مناسب به شبکه متصل شوند. خلاصه 11 ax در تلاش است تا یک کاربر معمولی بتواند پهنای باند بیشتری روی تعداد دستگاه های بیشتر داشته باشد. اما توانایی های منحصر به فرد یا ارتقا یافته 802.11ax که قرار است ما را سورپرایز کند چیست؟

فناوری OFDMA در 802.11ax استفاده خواهد شد که در 802.11ac وجود ندارد. این فناوری در زمان بندی ترافیک برای افزایش ظرفیت، و بهبود منطقه تحت پوشش به کار رفته است. OFDMA (دسترسی چندگانه) ، در این فناوری هر کانال از صدها یا حتی هزاران زیر کانال تشکیل می شوند که هر کدام فرکانسی نسبتا متفاوت دارند، با ارسال این فرکانس ها با زاویه درست (عمودی) به نزدیک تر شدن آنها به هم می شود کمک کرد و همچنان یک مجموعه فرکانس را نگه داشت. 802.11ax قادر به تقسیم سیگنال و حتی بیشتر، قادر به استفاده از تکنولوژی MIMO-OFDM خواهد بود. (مودلاسیون تقسیم فرمانس عمود بر هم).

802.11ac از فناوری MU-MIMO بهره برده است اما صرفا توان Downlink Direction، اما 802.11ax از هدایت همه سویه (Fully Directional) استفاده کرده و این یعنی Downlink & Uplink Directional شبکه بی سیمی کاراتر و قابل اعتمادتر، چرا که دیگر نه انتظاری خواهد بود و نه صف Uplinkی.

البته ظرفیت های زیاد جدیدی در 802.11ax به کار خواهد رفت اما هنوز به دلیل جدید بودن برخی از آنها اظهار نظر کردن کمی دشوار و البته خیلی زود است. شاید بشود فناوری جدید “Spatial Frequency Reuse” یا “استفاده مجدد از فرکانس های فضایی” که در 802.11ac استفاده نشده را یکی از شاهکارهای فناوری در 802.11ax اعلام کرد.  در این فناوری به طورکلی 64 رنگ در نظر گرفته می شود که البته تعدادی رزرو هستند، سیگنال های هر AP رنگ خواصی خواهندداشت جهت تشخیص و شناسایی ساده تر. هدف اصلی این فناوری جلوگیری از تداخل سیگنال و کنترل ترافیک در محدوده هر AP ست. زیرا با شناسایی سیگنال ها میتوان وارد فاز جدیدی از گزینه های کنترل شد.

در جمع بندی 802.11ax به بعضی از توانایی های 802.11ax اشاره می شود:

  1. چهار برابر شدن ظرفیت نسبت به 802.11ac.
  2. تعداد و انواع بیشتری از وسائل تحت پوشش این استاندارد قرار خواهند گرفت. همچنین سرویس دهی توانمند تر با تراکم بیشتر در این استاندارد گنجانده شده.
  3. MU-MIMO با توان 8*8 با Uplink & Downlink استفاده خواهد شد (پشتیبانی وسائل با استاندارد 802.11ac).
  4. کنترول ترافیک با OFDMA.
  5. مدیریت منابع زمان بندی در Uplink ( اتصال بهتر در شبکه های انباشته) و (عمر طولانی تر باتری).

البته این استاندارد این قدر تند و سریع به دست ما نخواهد رسید و IEEE احتمالا صدور نهایی این استاندارد را تا حدود 2019 رها نمی کند و همان طور که می دانید، شروع بیرون آمدن سخت افزارهایی منطبق با این استاندارد هم زمان بر خواهد بود. البته که رشد فناوری های بی سیم همچنان راه های نرفته زیادی دارد.

 

مراجع مطالعه شده:

 

 

 

نویسنده : سرکار خانم منا آزادمنش

برای اطلاع از فن آوری های نوین ارتباطی شبکه های وایرلس و ماکرویو و مراکز تلفنی تحت شبکه از کانال تلگرامی ما به آدرسهای Wireless_tech@ و Voip_Tech@  دیدن فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.