مقایسه در خرید انتن های Flat panel و Solid Dish

مقایسه در خرید انتن های Flat panel و Solid Dish

بارها این سوال مطرح می شود که آیا برای ارتباط نقطه به نقطه انتن فلت (Flat)خریداری نماییم یا آنتن دیش (Dish Antenna) ؟؟؟ و ذهن مشتریان بسیار درگیر می شود.!!!

ارتباط نقطه به نقطه بوسیله انتن دیش

ارتباط point to point با انتن فلت

حال چطور تصمیم بگیریم ؟؟
فلت یا دیش ؟ کدوم را انتخاب نماییم؟

در مورد سوالی که مطرح شده بین انتن های مختلف به شرط گین و بهره مساوی.
چنانچه گین ۲۳ دی بی (23dBi) مدنظر باشد و قیمت ملاک نباشد  من فلت انتخاب میکنم به شرط اینکه کیفیت فیبر داخلی راجرز باشه و نقشه از کمپانی هایی مثل Mars یا MTI کپی شده باشه. خیالم راحت میشه که در بازه برود باند گین ویژه تر و تروپوت (throughput)مناسبی حاصل میشه .البته اگر انتن دووال(Dual) باشه و با کیفیت قطعا قیمت بسیار بالاتری نسبت به دیش با همان گین خواهد داشت .اما نصب آسان و انتشار بسیار کمتر از پشت شرایط بهتری نسبت به دیش خواهد داشت .
حال اگر  گین های بالا مثل ۳۲ مدنظر باشه دیگه سازنده های بزرگ دنیا هم تولید فلت انجام نمیدهند. چون جمع گردن سیگنال از  array ها و درگیر شدن مساحت بزرگ کف فیبر (Fibr) و فاصله انتقال سیگنال تا پورت خروجی به علت افت سیگنال کیفیت از دست خواهد رفت و بهترین تولید کنندگان هم بالاتر از ۲۸ و یا ۳۰ دی بی در باند ۵ ، انتن فلت تولید نمیکنن و دیش ارجحیت خواهد داشت.

✅Antenna Array
فیبر داخلی انتن فلت که نشان دهنده المانهایی هست که در انتشار و دریافت سیگنال موثر هستند.

درضمن فلت هایی که متریال و فیبر باکیفیت فرکانس بالا مثل راجرز استفاده میکنن بیم و زاویه بسته ای همچون دیش دارند برای مثال فلت ۲۸ اونها حدود ۴ درجه می باشد. در حالی که بیشتر سازنده های چینی یا تجهیزاتی که انتن فلت ارزان قیمت دارند هم بیم بازتری دارند هم در بازه broadband گین ثابت و vswr مناسبی ندارند.

هرچه تعدادArray ها در عرض افقی افزایش یابد باعث می شود انتن زاویه پوشش بسته تری در صفحه افقی دید داشته باشد و چنانچه اونها در طول و ارتفاع افزایش یابد بیم و پوشش بسته تری برای آنتن حاصل خواهد کرد.

کراسپل cross polانتن های با کیفیت فلت حدود ۳۰ تا ۳۵ db هست و پورت تو پورت ایزولیشن اونها هم حدود ۴۰ تا ۴۵ است . که تفاوت چندانی با دیش نداره . اما اون چیزی که فلت را میتونه ارجحیت ببخشد در مقایسه با دیش، نسبت سیگنال جلو به عقب یا همون front to back ratio می باشد که در بیشتر انتن های فلت بیش از ۴۵ دی بی است و  back lobبسیار کوچکتری نسبت به دیش داریم و در ضمن نصب اسان فلت و قابل اتصال شدن به رادیو نیز خود مزیت عمده فلت است.
اما در کل در کشور ما چنانچه از کیفیت متریال انتن فلت بخصوص برند های چینی اطمینان پیدا نکردیم لذا انتن های دیش هم با گین های بالاتر و کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب و بیم بسته در دسترس می باشند. و حتی اگر از سایدلاب و بک لاب هم نگران باشیم میتونیم از دیش های اچ پی high performance استفاده کنیم که  وضعیت خیلی بهتری برای ما حاصل خواهند کرد.

در ارتباط با بیم انتن فلت باید یک نکته اشاره کنم. برخلاف تصور عموم کاربران، دیش و فلت با گین و بهره مشابه، نتنها تفاوت چندانی در پوشش ندارند بلکه فلت با کیفیت متریال بالا، بیم  و زاویه بسته تری نسبت به دیش دارد . برای مثال انتن ۲۸ فلت بیم ۴.۵ درجه دارد درحالی که انتن دیش با همین بهره حدود ۶ درجه است و حتی Front to back ratio  هم در فلت بهتره و با دیش های تبلی hp برابری میکنه.

انتن dish و Grid هر دو زیرمجموعه انتن های پارابولیک هستند و در ایران به اشتباه انتن پاربولیک را فقط به گرید Grid  اطلاق میکنن

باتوجه به مطلب مقایسه در نهایت چون فلت خوب دووال گرونه و درایران معمولن خیلی کم وارد میشه و کاربران دانش کمی درباره فلت دارند باز توصیه ما استفاده از دیش بخصوص  دیش های ساخت وطن است که انصافا در برخی فرکانس ها بخصوص اول و انتهای بازه کیفیت بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارند.

برای اطلاع از فن آوری های نوین ارتباطی شبکه های وایرلس و مایکرو ویو و مراکز تلفنی تحت شبکه از کانال تلگرامی ما به آدرسهای Wireless_tech@و Voip_Tech@  دیدن فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.